8.6.2016

Pakkausjäte talteen ja kiertoon kesämökilläkin

Picture before content

Mökkikauden alussa kesämökkiläisten kannattaa tarkistaa oman paikkakuntansa lähimmän Rinki-ekopisteen sijainti. Talven aikana pakkausjätteen keräyspisteillä on voinut tapahtua muutoksia. Monen kaupan tai asiointikeskuksen yhteyteen on jo tullut Rinki-ekopiste. Sinne voi kauppareissulla kätevästi palauttaa kartonki-, lasi- ja metallipakkaukset. Useissa suurimmissa Rinki-ekopisteissä kerätään myös muovipakkauksia. Rinki-ekopisteverkosto kotitalouksien pakkausjätteiden keräykseen valmistuu täyteen laajuuteensa kesällä.

Rinki-ekopisteverkoston käyttöönotto on aiheuttanut muutoksia pakkausjätekeräykseen talven aikana kaikkialla Suomessa. Osin keräyspisteiden paikat ovat pysyneet samoina kuin ennekin, mutta myös muutoksia on tapahtunut. Uusia Rinki-ekopisteitä on perustettu ja vanhoja kunnan keräyspisteitä on sulkeutunut. Keräyspisteiden keräysastioita on vaihdettu ja pisteissä kerätään useampia materiaaleja. Pakkausjätteiden keräyssäiliöt Rinki-ekopisteissä ovat nyt myös suuremmat kuin aiemmin. Suurempi keräyskapasiteetti ja tehokkaiksi suunnitellut kuljetukset aiheuttavat vähemmän ympäristökuormitusta.

Kuinka löydän lähimmän Rinki-ekopisteen?

Pisteiden sijainnit ovat verkossa osoitteessa rinkiin.fi/rinki-ekopisteet. Lähimmän keräyspisteen voi kysyä myös soittamalla Ringin maksuttomaan asiakaspalvelunumeroon.

Myös mökkeilijän kannattaa tuoda mökillä kertynyt pakkausjäte keräyspisteeseen. Kauppareissuun kannattaa yhdistää ympäristöteko palauttamalla samalla pakkaukset, niin koti- kuin mökkikunnassakin.

Rinki-ekopisteiden lisäksi pakkausjätettä kerätään kuntien omissa aluekeräyspisteissä, jos kunta on päättänyt tehdä täydentävää keräystä. Pakkausjätteet lajitellaan samoin ohjein kuin Rinki-ekopisteissäkin ja materiaali päätyy samaan kierrätykseen.

Oikea lajittelu tärkeää

Pakkausjätteiden lajitteluohjeet löytyvät Rinki-ekopisteiden astiatarroista. Ne on julkaistu myös Ringin verkkosivuilla osoitteessa rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Sivustolla on lisäksi paljon vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Rinki-ekopisteet vastaanottavat vain kotitalouksissa kertyvää pakkausjätettä. Esimerkiksi lasipakkauskeräykseen ei saa laittaa muita lasiesineitä, kuten maljakoita, juomalaseja tai tasolasia. Muovipakkausten keräykseen eivät myöskään kuulu muovilelut tai muut muoviesineet. Niiden kierrätys tapahtuu kunnan ohjeistamassa paikassa. Metallinkeräys on poikkeus, sinne voi tuoda myös muuta kotitalouden pienmetallia.

Lajitteluohjeet vaihtelivat aiemmin Suomessa paikkakuntakohtaisesti. Nyt ne ovat aina samat, liikkuivatpa ihmiset missä päin Suomea tahansa. Yhtenäisillä ohjeilla tähdätään siihen, että kuluttajat osaavat lajitella oikein. Silloin kerätty materiaali kelpaa kierrätykseen. Väärä materiaali haittaa pakkausten kierrätysprosessia ja saattaa pahimmillaan pilata koko kuorman niin, että sitä ei voida kierrättää lainkaan.

Ethän roskaa keräyspistettä!

Rinki-ekopisteeseen ei saa jättää jätettä lojumaan astioiden ulkopuolelle. Esimerkiksi vanhat huonekalut, elektroniikkaromu ja muut suurikokoiset esineet sekä muu kuin pakkausmateriaali kuuluvat kunnan jäteasemalle tai muuhun kierrätykseen. Roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä ja asiattomien sotkujen siivoaminen on kallista.

Jos pisteen roskaantuminen johtuu siitä, että keräyssäiliö on ylitäyttynyt, voit auttaa tekemällä siitä ilmoituksen Ringin asiakaspalveluun joko puhelimitse tai verkossa osoitteessa: rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Rinki vastaa kuluttajien pakkauskeräystä koskeviin kysymyksiin maksuttomassa asiakaspalvelunumerossa 0800 133 888 (arkisin klo 7-21 ja lauantaisin klo 9-18) sekä sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Ringin löydät myös Facebookista: www.facebook.com/Rinkikierratys ja Twitteristä: @Rinki_kierratys.

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy (aiemmin: Pakkausalan Ympäristörekisteri PYR Oy) on kaupan ja teollisuuden omistama, voittoa tavoittelematon palveluyritys. Yhtiö huolehtii siitä, että Rinki-ekopisteissä kotitalouksien kartonki-, lasi-, metalli- ja muovipakkaukset saadaan talteen kierrätystä varten oikein lajiteltuna, tehokkaasti ja järkevillä kustannuksilla.

Yhtiö myös rekisteröi tuottajavastuulliset yritykset, kerää niiltä rahoituksen pakkauskierrätystä varten sekä tuottaa tilastoja ja lain vaatimat raportit tuottajavastuun toteutuksesta viranomaisille. Lisäksi se tiedottaa pakkauskierrätyksestä ja Rinki-ekopisteistä sekä neuvoo ja auttaa yrityksiä ja kuluttajia.