Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

30.5.2017

Pantittoman lasipakkausjätteen kierrätys ylitti tavoitteen

Vuodesta 2016 alkaen pantitonta lasipakkausjätettä on koskenut kierrätysvaatimus, jonka mukaan kierrätysasteen oli oltava vähintään 27 %. Tämä tarkoittaa, että joka neljäs lasipakkaus tuli kierrättää. Vuodesta 2020 alkaen vaatimus nousee 40 %:iin. Kierrätysvaatimukset on esitetty asetuksessa pakkauksista ja pakkausjätteistä.

Ennakkotietojen mukaan vuonna 2016 saavutettu kierrätysaste ylitti tavoitteen reilusti ollen noin 60 %. Suomalaiset kotitaloudet ovat aktiivisia lasipakkausjätteen lajittelijoita. Lasipakkauksia voi palauttaa yli 1 850 Rinki-ekopisteeseen, jotka on sijoitettu koko Suomen alueelle. Pakkauslasia kerätään myös yhä useammin kiinteistölle sijoitetuilla jäteastioilla.

Kierrätystä helpottavat valtakunnalliset lajitteluohjeet. Aiemmin lajitteluohjeet vaihtelivat paikkakuntakohtaisesti. Yhtenevien ohjeiden myötä lasipakkausten lajittelusta on tullut aiempaa tarkempaa, ja keräyspisteisiin saa tuoda ainoastaan kotitalouksien lasipulloja ja -purkkeja. Lajitellun lasipakkausjätteen laadussa onkin vielä parantamisen varaa.

Jotta kerätyn lasimateriaalin laatu olisi entistä parempaa, lasipakkausten keräysastioihin ei saa laittaa lasiastioita (esim. juomalasit, uunivuoat, kahvipannut), kristallilasia, keramiikkaa., posliinia eikä ikkuna- tai peililasia. Nämä heikentävät materiaalin laatua ja aiheuttavat ongelmia kierrätysprosessissa.

Kerätty lasipakkausjäte käytetään uusien lasipakkausten valmistukseen. Lasi on siitä kiitollinen pakkausmateriaali, että se voidaan sulattaa aina uudestaan ja käyttää uusien pakkausten valmistukseen ilman, että sen laatu kärsii.

Rinki-ekopisteiden sijainnit löytyvät verkosta: rinkiin.fi/rinki-ekopisteet

Lasipakkausten lajitteluohjeet ovat valtakunnalliset:  rinkiin.fi/lajitteluohjeet/#lasi

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Juha-Heikki Tanskanen, puh. 0400 814 243