5.5.2020

Rinki-ekopisteisiin vain pakkauksia – huonekalut jäteasemille

Picture before content

Valtakunnallisessa Rinki-ekopisteverkostossa kerätään kotitalouksien pakkauksia. Lisäksi lähes kaikista pisteistä löytyy paperin ja osasta myös vaatteiden keräys. Muut jätteet eivät kuulu ekopisteille. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy ja Suomen Kiertovoima ry KIVO neuvovat, minne eri jätteet tulee toimittaa.

Tänä keväänä monet suomalaiset viettävät paljon aikaa kotona. Tämä näkyy kodeissa lisääntyvänä jätemääränä. Kodeissa syntyy nyt erityisesti pakkausjätteitä, remonttijätteitä ja puutarhajätteitä.

Rinki-ekopisteille vain pakkauksia – muut jätteet jäteasemille

Pakkausjätteet kuuluvat Rinki-ekopisteille tai kiinteistön keräysastiaan. Jos keräysastiat ovat täynnä, jätettä ei saa jättää maahan astioiden viereen, vaan ne tulee varastoida, kunnes tilaa taas löytyy.

Ekopisteille saa viedä ainoastaan niitä pakkausjätteitä, joille siellä on keräysvälineet. Ekopisteille ei saa viedä muuta jätettä, kuten huonekaluja ja sähköromua, ne tulee viedä jäteasemalle.

Pakkausjätemäärät kasvussa

Rinki tiivistää vilkkaina kausina ekopisteillä keräyssäiliöiden tyhjennysvälejä, jotta pisteet pysyvät siistinä. Ringin asiakaspalveluun kannattaa ilmoittaa, jos pisteellä on täyttä tai sotkuista. Rinki seuraa astioidensa täyttymistä myös edistyneen tekniikan avulla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kartonkikeräyssäiliöiden anturit ilmoittavat, kun säiliö on tyhjennettävä. Myös kartonki- ja muovipakkausten puristimista saadaan automaattisesti tyhjennysilmoitus.

- Erityisesti pääkaupunkiseudulla monet ovat nyt kotosalla ja pakkausjätettä kertyy paljon. Olemme vastanneet kysyntään tiivistämällä tyhjennysvälejä entisestään. Käyttäjien palaute on meille erittäin tärkeää, jotta saamme ajankohtaista tietoa pisteiden toimivuudesta, kertoo Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.

Etsi lähin keräyspisteesi

Kartonki- ja lasipakkauksille ja metallille on yli 1 850 Rinki-ekopistettä ympäri Suomen, muovipakkauksia kerätään yli 650 keräyspisteessä. Lähimmän Rinki-ekopisteen sijainnin voi tarkistaa helposti osoitteessa rinkiin.fi. Hakuja voi tehdä sijainnin tai kerättävän pakkausmaterialain mukaan. Pakkauksia kerätään myös kuntien ylläpitämissä keräyspisteissä ja kiinteistöillä.

Muille jätteille on Suomessa erilliset vastaanotto- ja keräyskanavansa. Koko Suomen kaikkien jätteiden vastaanottopaikat voi tarkistaa karttahausta, joka on osoitteessa www.kierratys.info.

Pakkauksilla valtakunnalliset lajitteluohjeet

Pakkausten lajittelu on helppoa, sillä samat lajitteluohjeet pätevät koko Suomessa. Valtakunnalliset lajitteluohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet.

Ringin asiakaspalvelu neuvoo

Ringin asiakaspalvelu ottaa mielellään palautetta vastaan Rinki-ekopisteiden toiminnasta sekä neuvoo pakkausten lajittelupulmissa: puh. 0800 133 888 (maksuton, ark. klo 7–21 ja la klo 9–18) ja asiakaspalvelu@rinkiin.fi.

Palautetta ekopisteistä voi antaa kätevästi myös verkkolomakkeella osoitteessa rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Huonekalut ja sähkölaitteet oman jätelaitoksen jäteasemalle

Poikkeusolot ovat innostaneet monia siivoamaan tai remontoimaan kotejaan. Eri puolilla Suomea paikallisten jäteyhtiöiden ja -laitosten jäteasemilla onkin viime viikkoina rikottu kävijäennätyksiä. Jäteasemalla on hyvä käydä silloin, kun siellä on rauhallisempaa, esimerkiksi aikaisin aamulla.

Vaaralliset jätteet, sähkölaitteet ja monet muut materiaalit vastaanotetaan jäteasemilla maksutta.

Jäteasemilla on henkilökuntaa neuvomassa lajittelua. Oman alueen jätelaitoksen kotisivuilta kannattaa ennen jäteasema-asiointia tarkastaa aukioloajat ja vastaanottokäytännöt sekä kiireettömän asioinnin siirtää poikkeusolojen jälkeiseen aikaan. Ruuhkaisimmilla jäteasemilla kävijämäärää poikkeusolojen vuoksi on jouduttu rajoittamaan. Eri puolilla Suomea on yhteensä yli 260 KIVOn jäsenten ylläpitämää lajittelu- tai jäteasemaa.

Lisätietoa:

Rinki: Jaana Lindman, viestintäpäällikkö, jaana.lindman@rinkiin.fi, p. 040 7091920

KIVO: Kaisa Halme, viestinnän asiantuntija, kaisa.halme@kivo.fi, p. 040 869 8350

Näin lajittelet kotisi jätteet

1. Pakkaukset

Kodissa kertyvät käytöstä poistetut pakkaukset voi tuoda Rinki-ekopisteisiin, kuntien ylläpitämiin kierrätyspisteisiin tai kiinteistössä olevaan keräykseen.

Vinkki: säästä tilaa litistämällä esimerkiksi kartonkiset keksipakkaukset ja muut tilaa vievät pakkaukset, kuten pahvilaatikot. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat astiassa, sitä enemmän niitä voidaan kuljettaa kerralla. Kuljetuksia tarvitaan myös harvemmin, mikä tehostaa keräystä ja pienentää kuljetuspäästöjä. www.rinkiin.fi

2. Vaaralliset aineet

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit, vajaat maalipurkit) kuuluvat kuntien järjestämään maksuttomaan vaarallisten jätteiden keräykseen. Lisätietoa: www.vaarallinenjate.fi

3. Sähkölaitteet, lamput, paristot, rakennus- ja puutarhajätteet sekä auton renkaat

Sähkölaitteille, lampuille ja paristoille on omat vastaanottopaikkansa, samoin rakennus- ja puutarhajätteille sekä auton renkaille.

Sähkölaitteita otetaan vastaan myös niitä myyvissä liikkeissä. Monet kaupat ottavat paristoja ja lamppuja vastaan ja autonrenkaat voi viedä rengasliikkeisiin. www.kierratys.info

4. Huonekalut

Huonekalut on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan, yleensä ne voi viedä kuntien isommille lajittelu- ja jäteasemille. www.kierratys.info

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on voittoa tavoittelematon, Suomen teollisuuden ja kaupan vuonna 1997 perustama ja omistama palveluyhtiö. Yrityksille tuotamme tehokkaita ja kestäviä ratkaisuja pakkausten tuottajavastuun toteutukseen. Rinkiin on liittynyt lähes 4 500 pakkausten tuottajavastuunsa hoitavaa yritystä. Kuluttajille tarjoamme valtakunnallisen Rinki-ekopisteverkoston pakkausten keräykseen ja lasipakkausjätteen kierrätykseen. Yli 1 850 pisteessä ympäri Suomen kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia, yli 600 pisteessä kerätään myös muovipakkauksia. www.rinkiin.fi

Suomen Kiertovoima ry KIVO

Suomen Kiertovoima ry – KIVO edustaa julkista jätehuoltoa. KIVOn jäseniä ovat 31 kuntien omistamaa jäteyhtiötä ja -laitosta. KIVOn jäsenlaitokset järjestävät asukkaiden jätehuollon kustannustehokkaasti ja vastuullisesti yhteistyössä yksityisten yritysten ja tuottajayhteisöjen kanssa. KIVO huolehtii siitä, että suomalaisten jätehuolto toimii turvallisesti ja terveellisesti kaikissa olosuhteissa, kiertotaloutta edistäen.