12.12.2017

Suomen lasipakkausjätettä aletaan viedä Hollantiin

Vuoden 2018 alusta RINKI Oy toimittaa suomalaisten lasipakkausjätettä Hollannin Heijningeniin. Siellä jäte prosessoidaan materiaaliksi uusiin lasipulloihin ja -purkkeihin.

Hollantilaisen Maltha Groep BV:n käyttämä teknologia takaa Ringin toimittamalle lasipakkausjätteelle korkeimman mahdollisen kierrätysasteen. Rinki ja Maltha solmivat lokakuussa sopimuksen pantittoman lasipakkausjätteen kierrätyksestä. Jatkossa Rinki toimittaa Malthalle pantittomasta lasipakkausjätteestä noin puolet.

Maltha on yksi Euroopan johtavista pakkaus- ja tasolasin prosessoijista. Se käsittelee joka vuosi noin 1,5 miljoonaa tonnia lasijätettä, jota se hankkii muun muassa yrityksiltä, kuluttajilta ja kunnilta. Materiaalista yhtiö tekee korkealaatuista raaka-ainetta uusien tuotteiden valmistamiseen.

Suomessa lasipakkausjätteen vastaanoton ja hyötykäytön järjestävät yhteistyössä Suomen Keräyslasiyhdistys ry ja Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy. Kerättyä lasipakkausjätettä toimitetaan kierrätettäväksi sekä Hollantiin että Isoon-Britanniaan.

Lisätietoja:

operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori, puh. 0500 705 772, etunimi.sukunimi@rinkiin.fi