9.4.2020

UFF keskeyttää tilapäisesti vaatekeräyksensä osassa Rinki-ekopisteitä

Picture before content

Ringin yhteistyökumppani UFF keskeyttää toistaiseksi vaatekeräyksen useilla paikkakunnilla koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Pakkauskeräys toimii kaikilla Rinki-ekopisteillä normaalisti.

Vallitseva koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on aiheuttanut häiriöitä vaatekeräyksen logistiikkaan ja tavaravirtojen kuljetuksiin. Osassa maata UFF:n vaatekeräys joudutaan tilapäisesti keskeyttämään tai toiminnassa ilmenee häiriöitä. Vaatekeräys keskeytyy toistaiseksi Pori – Jämsä – Kouvola – Hamina seutujen pohjoispuolella. Tällä alueella pyydetään olemaan palauttamatta vaatteita keräysastioihin.

Rinki-ekopisteitä, joissa on UFF:n vaatekeräys, on pohjoisella alueella noin 250 kappaletta. UFF päivittää omalle verkkosivulleen ajankohtaisen keräyspisteiden vastaanottotilanteen tai onko piste suljettu: uff.fi/kerayspisteet.

Eteläisellä puolella useimmista pisteistä kuljetukset vielä toimivat, joskin keskeytykset ovat mahdollisia. UFF toivoo, että vaatteiden tuontia myös auki oleviin pisteisiin vältetään mahdollisuuksien mukaan.

UFF kerää vaatteita noin 570 Rinki-ekopisteessä ympäri Suomen. Tämän lisäksi UFF kerää vaatteita muilla keräyspisteillään. Muiden vaatekerääjien, Reccin ja Fidan, toiminta jatkuu Rinki-ekopisteissä normaalisti.

Vaatelahjoituksia ei saa jättää maahan

Vaatelahjoituksia ei saa tuoda pisteelle, jos se on suljettu. Vaatelahjoituksia ei saa jättää maahankaan, jotta ne eivät leviä ympäristöön, eivätkä joutuisi jätteisiin. UFF ohjeistaa säilyttämään kierrätettävät vaatteet kotona kuivassa tilassa niin kauan, kun häiriötila jatkuu.

- Olemme pahoillamme tilanteesta ja asiakkaillemme aiheutuvasta vaivasta ja harmista. Pakkauskeräys Rinki-ekopisteissä jatkuu ennallaan, vaikka UFF:n vaatekeräys keskeytyy osassa pisteistämme, kertoo Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.

Rinki-ekopisteistä voi antaa palautetta Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun: puh. 0800 133 888 (ark. 7–21 ja la 9–18), asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Palautetta voi antaa myös verkossa osoitteessa Rinkiin.fi/ekopistepalaute.

UFF:n toimintaohjeet vaatekierrätykseen poikkeusolojen aikana

• Älä vie vaatteita suljettuun keräyspisteeseen.
  • Vältä vaatteiden viemistä myös vielä auki oleviin pisteisiin häiriön aikana.
  • Säilytä kierrätysvaatteet suljetuissa pusseissa, kuivassa tilassa. Tilan ei tarvitse olla lämmin.
  • Seuraa tietoja vaatekeräyspalvelun toiminnasta: www.uff.fi

Poikkeusolojen jälkeen keräyspisteiden tyhjennyksessä voi ilmetä ruuhkaa tai keräyslaatikot voivat olla epätavallisen täysiä. Täydestä vaatekeräysastiasta voi ilmoittaa sähköpostitse vaatekerays@uff.fi tai jättää viestin vastaajaan: 09 2764 7622.

UFF: Minja Huopalainen, puh. 050 322 7433, info@uff.fi

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy: operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori, puh. 0500 705 772, pertti.tammivuori@rinkiin.fi

Anna palautetta Rinki-ekopisteistä

Suomessa on yli 1850 Rinki-ekopistettä kodeissa kertyville kartonki-, lasi- ja metallipakkauksille, ja niistä yli 600 pisteessä kerätään myös muovipakkauksia.

Täysinäisestä tai epäsiististä Rinki-ekopisteestä voi antaa palautetta puhelimitse numerossa 0800 133 888 (maksuton, arkisin klo 7–21 ja lauantaisin klo 9–18), sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@rinkiin.fi tai verkkolomakkeella osoitteessa rinkiin.fi/ekopistepalaute.