24.10.2017

Ringin viisi vinkkiä pakkauskierrätykseen: näin vältät yleisimmät kierrätysvirheet

Kodin pakkausjätteen kierrätyksen yleisimmät kompastuskivet liittyvät pakkausmateriaalin tunnistamiseen ja lajitteluun. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kokosi kuluttajille viisi vinkkiä oikeaoppiseen pakkausten lajitteluun.

Kodin pakkausjätteen lajittelu oikein takaa sen, että kierrätysmateriaali saadaan hyödynnettyä mahdollisimman tarkasti. Vain oikein lajitellut pakkausjätteet voidaan käyttää materiaalina uusien tuotteiden valmistamiseen. Väärät materiaalit väärässä keräysastiassa puolestaan vaikeuttavat kierrätysprosessia.

Mikä on pakkausjätettä ja missä sen voi kierrättää?

Kun kyseessä on jonkin tuotteen ympärillä ollut pakkaus, joka on materiaaliltaan kartonkia, lasia, metallia tai muovia, se viedään kierrätettäväksi pakkauskeräyspisteeseen. Metallinkeräyssäiliöön saa metallipakkausten lisäksi laittaa myös esimerkiksi paistinpannuja, aterimia ja muita pieniä metalliesineitä. Kaikki pakkaukset palautetaan keräyspisteeseen tyhjinä, puhtaina ja kuivina.

Kotitalouksien pakkausjätteen keräyksestä vastaa Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, joka ylläpitää yli 1850 Rinki-ekopisteen verkostoa Suomessa. Kaikissa Rinki-ekopisteissä kerätään kartonki- ja lasipakkauksia sekä metallia. Yli 500 pisteessä on tämän lisäksi muovipakkausten keräys. Suuri osa ekopisteistä sijaitsee ostospaikkojen välittömässä läheisyydessä, joten pakkausten kierrättämisen voi hoitaa helposti kauppareissun yhteydessä.

Ringin viisi vinkkiä kuluttajan pakkauskierrätykseen:

1. Kartongit keräysastiaan litistettyinä ja sisäkkäin pakattuina
Kartonkipakkaukset on syytä litistää ja pakata sisäkkäin. Litistämättöminä kartonkipakkaukset vievät paljon tilaa ja täyttävät jäteastian ennen aikojaan.

2. Juomalasi ei kuulu pakkauskeräykseen
Lasinkeräykseen saa viedä vain lasipakkauksia eli lasipulloja ja -purkkeja. Lasiesineet ja -astiat, keramiikka, posliini sekä ikkuna- ja peililasi lajitellaan kunnan ohjeistamalla tavalla joko sekajätteeseen tai muuhun kunnan osoittamaan paikkaan. Niillä voi olla eri sulamispisteitä tai muita ominaisuuksia, jotka estävät pakkauslasin kierrättämisen tai vaikeuttavat sitä.

3. Maalipurkki kelpaa metallinkeräykseen – tyhjänä
Metallisen maalipurkin voi viedä muiden metallipakkausten ohella metallinkeräysastiaan, kunhan purkki on tyhjä, puhdas ja kuiva. Purkin sisäpinnalla saa olla kuivaa maalia korkeintaan hyvin ohut, siveltimen vedon vahvuinen kerros.

4. Ei pulkkia, ämpäreitä tai lapioita muovinkeräykseen
Muovinkeräykseen voi tuoda tyhjiä, puhtaita ja kuivia muovipakkauksia, jotka ovat alun perin olleet jonkin tuotteen pakkauksia. Tällaisia ovat esimerkiksi elintarvikkeiden muoviset pakkaukset sekä pesuaine-, shampoo- ja saippuapakkaukset. Muut muovituotteet eivät kuulu pakkauskeräykseen.

5. Irrota muovipakkauksista korkit ja kannet
Muovipakkausten korkit, kannet ja muut irtoavat osat, kuten pesuainepullon pumppu, pitää irrottaa ja pistää keräysastiaan erikseen. Irtoavat osat ovat usein eri muovia kuin muu pakkaus ja joutuvat kierrätysprosessissa väärään paikkaan, jos niitä ei ole irrotettu.

Lisää vinkkejä sekä usein kysyttyjä kysymyksiä pakkausten lajittelusta ja kierrätyksestä löydät verkkosivujen Usein kysyttyä -osiosta.

Katso Ringin kampanjavideot:

Suunnista tyhjien pakkaustesi kanssa lähimpään Rinki-ekopisteeseen

Mistä lähin Rinki-ekopiste löytyy?

Kahden kohdan pikaohje pakkausten kierrättämiseen

Lisätietoja:

viestintäpäällikkö Ritva Castrén, puh. 040 750 1223
viestinnän asiantuntija Tiia Talvitie, puh. 050 439 6601

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@rinkiin.fi

Rinki vastaa kuluttajien pakkauskeräystä koskeviin kysymyksiin maksuttomassa asiakaspalvelunumerossa 0800 133 888 (ark. klo 7–21, la klo 9–18) sekä sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@rinkiin.fi.

Ringin löytää myös Facebookista ja Twitteristä.