Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Keräyssäiliöiden punnitus kehittää toimintaa

Rinki aloitti keräyssäiliöiden punnitukset vuoden 2017 aikana. Ensimmäisenä punnituksia pilotoitiin Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa. Hyvien kokemusten jälkeen punnitusten käyttöä päätettiin laajentaa vaiheittain kaikille urakka-alueille.

Punnitus on tehnyt kuljetustoiminnan huomattavasti läpinäkyvämmäksi. Rinki-ekopisteiden keräyssäiliöitä tyhjentävissä autoissa on nostovarren ja koukun välissä vaaka, jolla säiliö punnitaan ennen tyhjennystään. Lukemat siirtyvät auton päätelaitteen kautta toiminnanohjausjärjestelmään. Kertyvän datan avulla Rinki voi toimia entistä suunnitelmallisemmin, saavuttaa merkittäviä säästöjä ja ylläpitää toiminnan laatua.

– Punnitustiedot antavat meille tarkemman kuvan ekopisteiden maailmasta. Pystymme niiden avulla suunnittelemaan paremmin, mikä on ideaali ajankohta tyhjentää säiliöt. Säiliöt on ekotehokkainta tyhjentää mahdollisimman täysinä. Toisaalta ne eivät saa olla liian täynnä, etteivät pakkaukset pursuile ympäristöönsä, Ringin operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori kertoo.

Punnitustiedot auttavat määrittämään tyhjennysvälit

Täyttöasteen ennakoiminen ilman tarkkoja faktatietoja on hankalaa, sillä ekopisteet ovat erilaisia ja täyttymiseen vaikuttavat sijainti ja säiliöiden määrä. Lisäksi jotkut ekopisteet ja säiliöt saattavat täyttyä kesällä paljon nopeammin kuin muulloin.

– Yhdessä paikassa sopiva tyhjennysväli voi olla vaikka kolme kertaa viikossa, kun taas jossakin toisessa riittää huomattavasti rauhallisempi tahti, Tammivuori sanoo.

Keräyssäilion sisältö painaa sen koosta ja kerättävästä materiaalista riippuen noin 50–400 kiloa. Vilkas Rinki-ekopiste saattaa kerätä vuodessa jopa 50 000 kiloa materiaalia.

Tavallisten keräyssäiliöiden lisäksi käytetään puristimia, joissa kevyt muovi tai kartonki pakataan hyvin pieneen tilaan. Kun puristinsäiliö täyttyy, se nostetaan vaihtolavalle ja viedään autovaa’an kautta tyhjennykseen. Puristinsäiliön sisältö voi painaa jopa 4 000 kiloa.