Käytämme evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttötilastojen keräämiseksi.
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää evästeistä.

x

Keräyspiste vaatii tilaa ja tahtoa

Picture before content

Tarvitaan yllättävän monia sopimuksia ja lupia ennen kuin uusi Rinki-ekopiste voidaan perustaa. Suunnitelmasta toteutukseen kuluu usein kuukausia.

Rinki-ekopisteverkosto kattaa koko valtakunnan. Kartonki- ja lasipakkauksille sekä metallille on Suomessa yli 1 850 keräyspistettä. Lisäksi muovipakkauksia kerätään yli 600 pisteessä.

Ennen kuin ekopiste voidaan perustaa, tarvitaan kuitenkin huolellista suunnittelua. Henkilöstöäkin on oltava riittävästi, sillä kaikkien uusien pisteiden sijainnit käydään paikan päällä tarkistamassa.

Keräyspisteen pitää soveltua suunniteltuun paikkaan: siellä on oltava riittävästi tilaa käyttää ja tyhjentää säiliöitä turvallisesti. Säiliöt tyhjennetään nostamalla, joten yläpuolellakin pitää olla tilaa.

Tilan tarve tuo haasteita esimerkiksi kaupunkikeskustoissa, joissa ei välttämättä ole isoja pihoja edes kauppojen vieressä. Lisäksi asemakaavassa voi olla määräyksiä, jotka liittyvät autopaikkoihin. Matalaan parkkihalliinkaan eivät ekopisteet oikein tahdo mahtua.

Kunnan viranomainen ratkaisee

Keräyspistettä perustettaessa maanomistajan kanssa on ensin solmittava sopimus alueen käytöstä. Kun sopimukset ovat kunnossa, uusille pisteille haetaan toimenpidelupaa kunnan rakennusvalvonnasta. Kuntien käsittelyprosesseihin kuluu oma aikansa. Lupien käsittelyaika voi olla nopeimmillaan 1–2 kuukautta.

Suunnittelusta uuden pisteen käyttöön ottamiseen menee kuukausia. Jos kaikki vaiheet sujuvat rivakasti, keräyspistekin saadaan käyttöön nopeasti. Voi käydä niinkin, ettei toinen osapuoli myönnä lupaa tai maanomistajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen pisteen sijoittamisen ehdoista. Joskus talvikunnossapito ei onnistu alueella, ja silloin ei pistettäkään perusteta.

Kaupan tai asukkaiden toive voi myös myötävaikuttaa keräyspisteen perustamiseen. Rinki pyrkii ottamaan kysynnän huomioon ja kuulemaan kuluttajien tarpeita.